S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








lördag 25 februari 2012

Vara eller inte vara ? Vart barkar det hän med ordförandeskapet i Socialnämnden ???

Nu blir jag riktigt orolig

Efter att  ha läst insändaren från Jane Cimmerbeck i debattinlägget i SKD 24/2 så blir jag ytterst bekymrad och orolig för Socialnämndens ledning.

För det första har hon en paus ? eller time out ? eller vad det nu kallas paus som ordförande.

Att ta vara på sin hälsa är absolut det viktigaste och jag hedrar hennes beslut att ta ledigt för att bli frisk.

Men som jag uppfattat det är man sjukledig så skriver man inte inlägg i egenskap av orföranden för Socialnämnden, utan det är vice ordförande i femklövern som skriver inlägg, Maria Danielsson (C), men jag har nog totalt fattat galoppen helt fel.

Ännu mer bekymrad  blir jag då hon skriver  " Att miljöpartiet har ordförandeskapet i socialnämnden. År 2012 har dedikerats till äldrefrågor ". Därefter en lång utläggning om vad Miljöpartiet tycker är viktigt. Men J.C skrev ju att 2012 har dedikerats till äldrefrågor. Frågan är nu är det Miljöpartiets äldrefrågor eller ?? Vems är det.

Jag upplever mig själv som en person som  sällan går i taket men nu undrar jag och   Socialdemokraterna i Socialnämnden ? När har äldrefrågorna diskuterats ? Var det i fika pausen eller när? Måste säga att jag känner mig irriterad. Frågorna skall ju drivas i nämnden av ordföranden och inte i debattinlägg i egenskap av ordföranden men det som skrivs är miljöpartietsfrågor.

 J.C skriver att vi går om varandra i sitt inlägg. Vad menas ??  Förväntar sig Miljöpartiet och eller femklövern sig att Socialdemokraterna skall avvakta med sina förslag och motioner i beskådan av den oredan som är i femklövens kölvatten. Så lär det inte bli.

I min värld ska en nämndsordförande utala sig för sin grupp men så klart även för hela nämnden.

Då var vi tillbaka till delegationsordningen

Det var en nästan enig nämnd ( Miljöpartiet la en protkollsanteckning ett de ej stödde förslaget i sin helhet ) som antog ett reviderat förslag till delegationsordning. Vilken skall samköras med riktlinjer som skall vara klara om 2 månader. Läs artikeln i SKD 25/2 om delegationsordningen . delegationsordningen  Då jag gjorde ett inhopp som ordförande vid sammanträdet eftersom både J. Cimmerbeck och M. Danielsson hade förhinder så anser jag att det var ett mycket bra beslut. Det är viktigt med en enig nämnd i denna viktiga fråga som drabbar många Hörbybor.

Det åvilar femklövern i Socialnämnden och ordföranden ett stort ansvar att ena sin grupp framöver. Som det står i SKD  " Det kävs en nämnd i harmoni och som sida vid sida arbetar med tjänstemännen  för att få  ordning på ekonomin. Katastrof resultat för nämnden .

Personalkläder
Som sagt bekymrad blir jag återigen, jag läser i skd att förvaltningen arbetar på en utredning som skall presenteras gällande personalkläder. Görs detta i det tysta? Jag har inte hört en stavelse om detta arbete på något möte inte heller i fika pausen.

Eller har äntligen femklövern kommit fram med politisk kraft och förbereder ett bra ärende som oppositionen kan ta ställning till. Ja, det är tveksamt.. att det görs i samverkan i femklövern. 

Märkligt är det iallafall att detta kommer i dagen då Tommy Hall (S) lägger en motion i frågan arbetskläder. Ja, då får vi i S läsa att frågan är under utredning och förslag skall snart läggas. Helt otroligt.

Läs mer på bloggen som min partikollega  Heidi Laine - Lundgren engagerat skriver i.


Ja, det var en hel del tyckande från obstinata (S)usanne meijer

2 kommentarer:

  1. Vad gäller arbetskläder i Soc har jag, förutom
    från förvaltningen, hört det från två håll sen januari 2011. Tommy Hall och Jane Cimmerbeck. Jag delar uppfattningen att detta måste hända. Andra långrotar, vilket är beklämmande. "Vi vågar" - ja låt oss då göra det tillsammans dom vill och vågar, inte skapa motsättningar.

    /Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lars, jag håller helt med dig. Det är helt tokigt att personal inom kommunal sjukvård, hemtjänst, omsorgen etc inte har personalkläder. Att det får fortsätta på detta viset för socialstyrelsen är helt otroligt, då tänker jag främst på smittospridning. Bla ESBL, magsjuka för övrigt, MRSA . Det är gamla, svaga och sjuka människor som är utsatta och får en tidigare död.

      Dock är det upp till kommunen att besluta om en investering, jag hoppas nu att Socialdemokraternas förslag ang personalkläder skall beviljas helt över partigränserna.
      http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/esbl/

      http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/meticillinresistenta-gula-stafylokocker/
      ,

      Radera

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.