S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








lördag 6 juli 2013

S - Politik - för Praktikplatser för unga 16-20 år

Foto: Agnes Meijer Lidrell
Uppdatering 20130706

Då börjar Almedals veckan gå mot sitt slut, men höjdpunkten kommer imorgon....socialdemokraternas dag.


Det jag stör mig på att alla partier i majoritet skrävlar och lägger fram det ena förslaget BÄTTRE än det andra för att få ungdomar i arbete. Det finns till och med några som tar upp de unga med funktionshinder. 

Men har inte Alliansen fattat att de har alla möjligheter att starta de ungdomspaket, jobbpaket, satsningar på unga, studiepaket eller allt vad de kallar sina paket.

Just nu sitter jag o lyssnar på reprisen med Annie Lööf (C) hon pratar om stängda dörrar och att ha full sysselsättning. Alla som vill och kan jobba skall ha ett jobb. Hon säger det heter jobbskaparlinjen.

Fy vad trött jag blir. Hon säger att hon aldrig skall ge upp kampen om en icke varande arbetslöshet.


Det verkar som om det inte förstått att det det var igår och inte om 1 år de skall verkställa

Beklämmande att lyssna på en partiledare i ledande ställning tala om vad hon vill när hon inte gör det.
................................................................................
Uppdatering 20130627


Det är med förvåning jag läser om konkursförvaltarens åsikt gällande M politikern Staffan Salomonsson och ytterligare inlägg angående Rotary och ett sk. presidentval.

Vi kan läsa följande i Skånskan den 27/6.
Det saknas grund för krediteringarna. Enda anledningen var att minska bolagets skatteskuld, skriver Bo Svensson i förvaltarberättelsen.Staffan Salomonsson har tillbakavisat uppgifterna, och säger att det var ägarkollegan Fredrik Garms som låg bakom krediteringarna. Den förklaringen ger Bo Svensson inte mycket för.

Stämmer dessa uppgifter blir jag uppriktigt förbannad, för vem sitter inte i socialnämndens arbetsutskott och diskuterar hur arbetslösa och bidragssökande skall styras upp. Risken är annars att de utnyttjar systemet och inte söker alla de arbete de är kvalificerade för. Jag har frågat Salomonsson fler gånger vilka arbete man skall söka när man står långt ifrån arbetsmarknaden. Jag har frågat hur M skall göra för att erbjuda arbete och utveckla arbetsmarknadspolitiken i Hörby ? Jag vill inte påstå att jag fått några som helst skarpa förslag till förändringar från M.

Det är att göra rent hus hos sig själv.
.........................................................................

Uppdatering 20130626

Socialdemokraterna fortsätter att arbeta med politik.

Vi blir bekymrade över den oro som femklövern och moderaterna ger i kommunen. På senaste fullmäktige ändrades igen namnen i olika politiska funktioner Skånskan skriver om utrensningar. Jag hoppas att våra väljare i det kommande valet kommer att visa vad det tycker om detta och då självfallet väljer att rösta RÖTT och på socialdemokraterna 2014.

Vi behöver en sansad och bra politik som återger förtroende till den politiska processen.

När det gäller unga och arbete så fortsätter vi att peka med högt finger för att driva en bra human politik, för ett samhälle åt alla att leva och trivas i. 

Arbetsmöjligheter för unga med funktionshinder

Att vara ung och leva med funktionsnedsättning kan vara besvärligt för vissa personer och lättare för några. Det står helt klart att ungdomarna inom grund och gymnasiesärskolan har svårare att få sommararbete än ungdomar utan funktionshinder. Sommarjobb genom kommunens försorg leder till att ungdomar med funktionsnedsättningar integreras med andra ungdomar. Att bli inkluderad i samhället är av yttersta vikt för självkänslan.

Socialdemokraterna kommer att fortsätta att driva frågan för ungdomar med särskilda behov. Hörby kommun måste satsa mycket mer på arbete för ungdomar med funktionshinder. Vi skrev en motion för ett år sedan med syfte att alla ungdomar mellan 16-19 år skulle få sommarpraktik på halvtid under tre veckor. Detta avslog femklövern tillsammans med Sd och SPI. S fick bifall på att 10 ungdomar med funktionshinder skulle erbjudas en sommarpraktik. Motion praktikplatser för unga.

Tyvärr så var processen senfärdig i socialförvaltningen och rekryteringen kom sent igång under våren vilket ledde till tidsnöd i planeringen. Detta kan vi endast skylla femklövern för. Vi måste fortsätta att arbeta hårt för dessa ungdomar. Alla har ett berättigande i samhället. Alla har rätt till ett arbete efter sina förutsättningar. Detta står Socialdemokraterna upp för i Hörby. S fortsätter politiken med en kommunal handlingsplan för handikapp och tillgänglighetsfrågor. Motion, plan för handikappolitiken.

Men jag undrar vilket engagemang femklövern har? Vad vill de med de unga inom LSS som kan utföra ett arbete? Tyvärr händer det inget på denna fronten från den politiska majoriteten.





....................................................................................




20120526
Praktikplatser för unga 16-20 år leder med all säkerhet till minskad arbetslöshet, ökad självkänsla och ett aktivare samhällsengagemang

Att pröva på arbete i form av sommarpraktik är en viktig utveckling för ungdomarna. Det är en träning inför det kommande arbetslivet. Möjlighet ges till ungdomar att tjäna egna pengar, man stimuleras i social samverkan på en arbetsplats. Sommaren blir mer meningsfull, kontakten med en arbetsplats ger kunskap i hur ett arbete fungerar. En viktig möjlighet ges till referenser då nästa arbete skall sökas.

Hörby kommun erbjuder genom kommunstyrelsen ungdomar i åldern 16-19 år praktikarbete under 3 veckor på halvtid. Enligt barnbokslutet 2011 fick 54 ungdomar praktikarbete.
 Detta är på tok för lite.

Att vara ung och leva med funktionsnedsättning kan vara besvärligt för vissa individer och lättare för några. Det står helt klart att ungdomarna inom grund och gymnasiesärskolan har svårare att erhålla sommararbete än ungdomar utan funktionshinder. Sommarjobb genom kommunens försorg leder till att ungdomar med funktionsnedsättningar integreras med andra ungdomar. Att bli inkluderad i samhället är av yttersta vikt för en individs självkänsla. Att vara ung och komma ut i arbetslivet kan vara svårt idag, och med ett funktionshinder gör det inte saken lättare. Många ungdomar exkluderas redan i grundskolan istället för att inkluderas. Hög arbetslöshet hos personer med funktionshinder.

  
  • Jag anser att alla ungdomar mellan 16-20 år skall erbjudas en sommarpraktik under 3 veckor på halvtid

Samt att alla ungdomar med funktionsnedsättning och som är inskrivna i särskolan skall erbjudas en praktikplats efter sina förutsättningar om intresse finns från ungdomen.

  • Alla ungdomar i den 10 åriga grundsärskolan och den fyraåriga gymnasiesärskolan skall erbjudas sommarpraktik.

  • Alla ungdomar som studerar i den 9 åriga grundskolan och treåriga gymnasieskolan och som har någon form av NPF diagnos ( ADHD, Asperger, lättare Autism mm) skall erbjudas en plats.
 Lyckas vi med detta i Hörby kommun så slår vi politiker ett stort slag för att minska vår ungdomsarbetslöshet. Vi bidrar starkt till ökad psykisk hälsa för många individer i samhällets utanförskap. Sämre hälsa redovisas via Folkhälsoinstitutet, tyvärr ökar siffrorna.

Känner vi oss behövda i samhället och har jag arbetskamrater som hälsar på mig  så mår jag så mycket bättre. Tänk känslan för den som aldrig har någon att ta fika paus med eller någon att småprata med på jobbet.

Att ha ett arbete, skola eller annan meningsfull verksamhet är det som gör vardagen meningsfull. Det är vad jag vill kalla livskvalitet och välmående för många personer. Något som tas för självklart för oss som har det hyfsat förspännt med arbete och arbetskamrater.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.