S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








lördag 18 januari 2014

Ulvar i fårakläder!! M är egentligen C och Sd är obundna och Mp:are är ??

Socialdemokraterna är ett tryggt och stabilt alternativ för att driva Hörby framåt kommande mandatperioder. 


Sedan innevarande mandatperiod började har det varit kroniskt bråk hos femklövern i Socialnämnden. Det har gett biverkan i hela kommunpolitiken och många av våra medborgare är ytterst bekymrade över tillståndet.

På något sätt känns det som att det är en innebrännare som snart måste tömma sig. Nu börjar vi märka att bölden börjar krackelera och vi ser konstellationerna utforma sig.

Vi har 2 Moderater i nämnden Per Elis och Lars Eriksson som nu går ut med att vara Centerpartister. Trots att detta varit mer eller mindre offentligt senaste halvåret tillåter de sig att sitta kvar på en Moderat plats i nämnderna. Per Elis var en ivrig påhejare av stoppet av semesterdagar till vår personal, vilket och för sig har gett det goda med sig att vi nu får en pool med 10 anställda. Men detta var inte alls det  alla övriga politiker hade planerat. Det var endast Socialdemokraterna som argumenterade för trygga arbetsförhållande, att man skall få ta sin semester, att vi inte skall ha timanställningar utan riktiga fasta arbete att gå till.

 Socialdemokraterna förordar en god personalpolitik med trygga arbetsförhållanden. 



På november mötet la Lars Eriksson som ersättare ett skarpt förslag när det gällde anställningar i nämnden, otroligt. Jag upplyste församlingen om att en ersättare kan inte lägga skarpa förslag, alla såg undrande ut. Jag frågade då Moderat gruppen om det var deras mening att en ersättare på M plats som egentligen är en betalande Centerpartist skall lägga ett skarpt M eller skall det vara ett C förslag?

Nåja, inte konstigt att M gruppen sade nej till Lars Eriksson, M eller var det C?

Vad ordinarie v.ordförande C Maria Danielsson tyckte framkom inte, då hon var ovanligt tyst?
Möjligen är deras kommande valsamarbete redan utformat? Skulle nog tro att vi även har den avhoppade fullmäktigeledamoten Mp:aren Torbjörn Malvå här i detta framtida övergripande valsamarbete.


När jag är på badet i Hörby brukar det ofta ge möjlighet till bra samtal med intresserade vänner och bekanta. Senast ett långt samtal om just det som folk talar om, tillståndet i Socialnämnden. Det är ett digert arbete att lyfta Socialnämnden och få struktur på den .....nu flödar informationen om minussiffror som är 10 miljoner mer än för 4 veckor sedan och vi landar på mellan 20-25 minus.

När jag kommer hem läser jag i Skånskan om att Veche Larsson känner sig mobbad av sina egna och får inte ställa upp i provvalet. Ja det är att smaka på samma spis som gavs till den förra ordförande i Socialnämnden Jane Cimmerbeck.

Vår omtalade Pelle Skerup M säger att han vill ha förnyelse jag hoppas verkligen att denna förnyelse även omfattar politiskt hantverk så vi slipper broilers som skall hotta upp den kommunala hantering enligt företagskulturen. Det känns som om Moderaterna har gett Hörby den förnyelse som mer har skadat politiken i kommunen.
Skerup: Om vi ska göra en omstart i partiet, som det har sagts, ska vi släppa fram de nya och yngre               krafterna. Det är förnyelse vi behöver. 

Nu skall vi ha stabilitet och bra samtal och det kommer Socialdemokraterna att ge Hörbyborna.

Därför rösta på oss i kommande val , vi behöver fler mandat för att genomföra en röd politik.


  • Bättre anställningsförhållande
  • Använd kompetensen hos omvårdnadspersonal/sjuksköterskor och ge dem uppgifter som motsvarar detta.
  • Demensteam
  • Se till att palliativa teamen kommer igång
  • Bygg och utöka äldrevården  med bra enklare boende.


Det var några av det många uppgifter som jag driver som en aktiv sjukvårds och socialpolitik.

2 kommentarer:

  1. Det kan inte vara svårt att vara sosse när man tar sig rätten att spekulera om min borgerliga tillhörighet utan minsta fog. Vad har du för anledning att sprida lögner om att jag är MP avhoppare.
    Jag vill berätta för dig att jag fortfarande är MP medlem och sammankallande för riksorganisationen Gröna Seniorer samt styrelseledamot i Gröna Seniorer i Skåne.
    Dessutom är jag ledamot i Tekniska nämnden i Hörby. Ett uppdrag jag erhållit av Miljöpartiet i Hörby.
    Vänligen sluta spekulera om min person. Det gynnar varken dig eller ditt parti.
    Hälsar Torbjörn Malvå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torbjörn, du har helt rätt. Mycket slarvigt av mig men jag har slarvat med att skriva fullmäktigeledamot innan ordet avhoppade. Det är dåligt av mig och jag ber om ursäkt här och skall göra det personligen till dig när vi ses. Sen ser ju jag och de som läser Per Elis blogg att ni gärna samråder i etern, det ger ju upphov till tolkningar. Dock var det inte mening att det skulle tolkas att du hade hoppat av ditt parti. Men jag ser att det kan misstolkas och har ändrat i min text.

      Radera

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.