S för ett bättre Hörby

Susanne Meijers blogg. Välkommen till min blogg. Jag har fått förtroendet av Hörbyborna att arbeta som kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande under denna mandatperiod.

Vill du som jag, ha förändring för ett bättre Hörby, med fokus på ett Tryggt och starkt välfärdssamhälle- då skall du rösta på mig och mitt parti i valet 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=iDcoY_wZLbQ&app=desktop

Vi skall bygga bra bostäder till Hörbyborna. Flyttkedjorna måste igång. Vi kommer att arbeta för minst 250 bostadslösningar under mandatperioden 2019-2022.

För en aktiv landsbygd med en levande miljö, det skall vara lätt att ta sig från byarna in till Hörby och tvärtom. Vi vill ha bättre kollektivtrafik och införa en form av byabussar med delningsekonomi.

Utbildning för våra barn är en av de viktigaste uppdragen vi har. Vi ska ha likvärdiga och attraktiva skolor för alla elever i kommunen.








tisdag 28 februari 2017

Politikens möjligheter och utmaningar - när vi tar striden för demokrati, solidaritet och inkludering














Jag tackar min vän Filip för de ord han sa för ett antal år sedan. -  Vad vill du att dina barn skall komma ihåg av dig när du inte trampar på jorden längre?



Svaret är: Att arbeta med ett förtroendeuppdrag för ett inkluderande, solidariskt och ansvarstagande Hörby och Sverige.  Möjligheten att förändra samhället till ett bra solidariskt samhälle. Men vi som verkar  måste bli fler och fler måste engagera sig och stå upp med sina kloka resonemang. Allt för att möta den brunhöger politik som sprider sig i Sverige, Europa och världen.












När SKD publicerade följande artikel där jag var tydlig med att alla skulle ställa frågor och få svar och genmäle,  men att det inte skulle blir ett debatt eller diskussionsmöte, så blev rubriken debatt oönskad. Så kan det gå när budkapet inte går fram.
Då drog drevet igång mot mig i sociala medier i både öppna och slutna grupper. Många blev så jäkla förbannade på mig pga den texten som inte var min utan pressens. 


Otrevliga påhopp och anonyma telefonsamtal tidigt på morgonen eller mitt i natten. Tråkiga bloggar där frågan ställs varför sparkas inte det rasistiska och diktatoriska kommunalrådet Susanne Meijer. Denna blogg fortsatte med kommentarer om sosseödla, pk och annat. Därefter skräp på Flashback där man hoppades att jag skulle få mångkulturell behandling, eftersom jag inte stoppade oron i Hörby. I samband med detta kom Sd o deras gruppledare i Hörby ut med några insändare i SKD,  där han redogjorde för otryggheten. Trots detta lös Borg med sin frånvaro på Trygghetsmötet där alla andra ledamöter i Trygghetsrådet deltog. Herr Borg hade inte fått en personlig inbjudan, så då tyckte han inte att han behövde komma sa han till mig. Typiskt då det bränner till, då kommer man inte.


-Hur mycket skall en politiker tåla ?
-Hur många är det som engagerar sig i samhällsfrågor och tar ett aktivt ansvar att verka och arbeta i demokratins tjänst. Alltför få ? -Hur ser nyrekryteringen ut ?
-Hur många vill och kan och vågar själsligen och fysiskt att ta ansvar för vårt demokratiska samhälle? Jag vågar påstå att det blir svårare och svårare ?


Ganska snart efter artikeln som skd publicerade så ploppade en annan blogg upp I Hörby kan vi se maktens arrogans. 




Mina barn, vänner och släktingar får upp följande " Socialdemokraten Susanne Meijer kan mycket väl bli en katalysator för en mycket otrevlig utveckling i kommuner som upplever samma otrygghet och nonchalans som i Hörby " när de googlar mig. Det är priset jag får betala för mitt samhällsengagemang utav smutsbloggar etc. 


Priset är ringa för mig  och när jag ser vem som fortsätter att dela dessa inlägg så blir jag bara mer och mer stärkt av att jag arbetar med rätt samhällsvisioner.
Jag anser det vara av vikt att kolla av nätet då och då vad som skrivs om mig i ren självbevarelsedrift. Plötsligt landade jag på Sd´s hemsida i Hörby där ordförande hade delat samma inlägg om maktens arrogans.
Detta av ett parti som påstår sig vara redo att ta över styrning i politiken. Vi har Sd  politiker som sitter och yvar sig i olika nämnder, kommunstyrelse och i kommunfullmäktige i Hörby. Samtidigt lägger deras ordförande ut kränkande bilder , där jag har en pistol i handen.  De krävde nyligen att en av våra S - politiker skulle be om ursäkt ,  då hen kallade Sd rasistiska i fullmäktige i debattens hetta. Detta  då Borg som vanligt kräkte av sig om flyktingar, sexuella övergrepp och annat icke nämnbart och som vanligt var på  en mycket låg nivå.






De tror att de ska bli respekterade i politiken, samtidigt som jag avporträtteras med en pistol i handen. Skrattretande. Nä, de visar sig på en samma trista nivå som i övriga nationella politiska sammanhang en trist nivå och är inte värdiga att ta en diskussion med.




Näväl, plötsligt fann jag flera delningar som mina vänner skickade till mig och nu av en av våra kommunrevisorer. Hjälp, läste du rätt. Ja en av våra revisorer har delat detsamma. En moderat eller kanske Moderatdemokrat eller en  Sverigemoderat. Aspirerar han månne på Hässleholmsmodellen .



Beskrivning av näthat Näthat är ett samlingsbegrepp, ofta menar man förolämpning och förtal. Det är inte bara den som lagt ut den brottsliga bilden eller kommentaren som begår ett brott. Det gör också den som sprider den genom att dela eller retweeta den.  Mer om trakasserier i socialamedier.  Spridning av bilder kan anses vara förtal.
Frågan är ju i vilken grad och vad menas med att sprida till många. Så jag tolkar att detta ligger under termen förtal, det är polisanmält, men troligen kommer det att anses som ringa och läggas ner. Vi får se.






Några tycker att jag är en skam för Hörby . Det är sånt man ska tåla, eller ska man tåla det ? Detta är bara ett av ett antal meddelande jag fått.  Jag har erbjudit alla som kontaktat mig att sätta sig ner med mig och ta en kopp kaffe. Ett par har nappat på det och vi har haft bra samtal, inte enade i åsikterna med vi har mötts som kommunmedborgare och benat i begreppen. Jag tackar alla som är så kavata att de tar samtalen och inte fegar ut när jag vill fika o prata.  Nedanstående person tyckte inte att han hade tid. Någon ville ta det på telefon och skype. Då bor man inte i Hörby och troligen finns agendan att spela in och förvränga. Sådana möten tar jag inte, jag har lärt mig en del efter ett stort möte jag hade där det trampade in ett tiotal Nordfrontare. = nazister.


Sedan kommer detta och jag undrar om det är något lurt. Men jag vet att så inte är fallet. Jag har fått många positiva signaler om det samhälle jag vill arbeta för. Ett inkluderande, solidariskt och ansvarstagande Hörby och Sverige. 

 Möjligheten att förändra samhället till ett bra solidariskt samhälle. Men vi som verkar måste bli fler och fler måste engagera sig och stå upp med sina kloka resonemang. Allt för att möta den brunhöger politik som sprider sig i Sverige, Europa och världen.








1 kommentar:

  1. Hej Susanne!

    Har du någon reflekterat över vilken sanslöst obehaglig och antidemokratisk person du verkar vara?

    SvaraRadera

Delge gärna dina synpunkter, jag förbehåller mig rätten att ta bort kränkande inlägg. Mitt syfte med min blogg är att öppna upp för diskussioner och en öppen kontakt med mina läsare. Endast du som kan stå för vem du är är välkommen.